torstai 12. maaliskuuta 2020

Varjoliitoreissu Marokkoon 2020, suunnittelu

Palasia kohdilleen. Blogi on viettänyt reilun tovin hiljaiseloa, mutta tulevaa reissua silmällä pitäen herätellään tätä blogia. Vuosi 2019 taisi olla ensimmäinen vuosi pitkään aikaan ilman mitään varjoliitoreissua ulkomaille. Viime vuoden puolella kuitenkin heräsi ajatus lentoreissusta Marokkoon taas pitkästä aikaa. Olen monesti vuosien varrella harmitellut, että pilottien koulutus jää lähinnä peruskurssiin ja siitä eteenpäin suurin osa piloteista joutuu kehittymään lähinnä omin avuin, lukuun ottamatta ilmeisesti paria yksittäistä kerhoa. Haaveena onkin olllut, että voisi edistää lajia järjestämällä koulutusta seuraavia askelia kohti PP2:n jälkeen. Siinä vuoden mittaan tuli Marokon reissun mahdollisuudesta juteltua muutaman ihmisen kanssa ja kiinnostuneita mahdollisesti mukaan lähtijöitäkin löytyi. Itseni pilottina tunnen sen verran hyvin, että herot ovat luku sinänsä, enkä koe siihen kastiin kuuluvan, mutta teorioita osaan opettaa. Reissuun olisi kuitenkin hyvä saada rinnelennon kokemusta ja muutaman kerran erään Veskun kanssa ulkomaan reissuja tehneenä tiedän Veskun lukeutuvan tälle hero-osastolle. Vesku oli myös innokas lähtemään Marokkoon, joten tässä olisikin tarvittavia palasia rinnelentokurssin toteutukseen. Aiempina Marokon reissujen aikana on mukana ollut myös Tapio, joka oli nytkin valmis lähtemään reissuun, kuten aina, kun vain vähänkin tulee mahdollisuus päästä kotoa karkuun. Pikkuhiljaa palaset alkoivat loksahdella paikalleen ja oli aika viedä suunnitelmaa kohti toteutusta.

Odottavan aika on pitkä. Hyväkin matkakohde ja reissu sinne voi mennä pieleen, jos on väärään aikaan liikkeellä. Tämän olen todennut monesti kaurista kytätessä, sillä kauriilla on kohdallani taipumusta tulla vastaan enemmän silloin, kun asetta ei ole mukana ja tyhjän pellon laidalla on sitten tullut vain lähinnä ulkoilutettua sitä asetta. Tärkeää onkin selvittää, että koska kannattaa olla missäkin. Meillä olikin tiedossa mitkä ovat reissun onnistumisen kannalta hyvät reissukuukaudet ja nämä on tullut todettua myös omakohtaisesti jo aiemmillakin reissuilla Marokossa sekä paikallisten pilottien toimesta. Majapaikkaa kartoitettaessa kontaktiemme avulla, löytyi vapaata huhtikuussa, pääsiäisen aikaan. Huhtikuu on otollista aikaa varjoliidolle Marokossa, kun sateen riski olematon ja leppoisat termot toimivat päivittäin. Pääsiäinen oli myös vuosilomien kannalta hyvää aikaa, koska arkipyhät säästävät käytettäviä lomapäiviä. Alustava varaus kehiin ja tämän jälkeen alkoikin sitten sopivien lentojen kyttääminen. Useat lentoyhtiöt näyttävät lentoja enintään 6 kuukauden päähän ja reissuun oli vielä kuitenkin yli 6 kuukautta. Lentoja alkoi tippumaan, ei maahan, mutta varauskalenteriin keväälle, mutta huhtikuu vain antoi odottaa itseään, kuten naiset meikkipeilin edessä ollessaan. Eipä se nykypäivänä saa väärin olla, vaikka sen meikkipeilin edessä viihtyisi mieskin tai minkä sukupuolinen vaan. Kun huhtikuulle ei lentoja näyttänyt tulevan varattavaksi syksyn mittaan, niin kysyin suoraan eri lentoyhtiöiltä, että mikä on huhtikuun tilanne. Vastaus olikin se minkä tiesin, yleensä 6 kuukautta eteenpäin, eivätkä osaa sanoa huhtikuun tilannetta tällä hetkellä, vaikka olikin kysyttäessä jo joulukuu. Odotus jatkuu.

Vuosi vaihtuu, lentojen tilanne ei. Syksyllähän alkoi tulla joitain lentoja muutaman välilaskun kautta, mutta lähes vuorokauden matkustusajalla. Vuoden vaihduttua vaihtoehdot lennoille lisääntyivät, mutta eivät parantuneet. Totesin, että talvisesonki ilmeisesti päättyy maalis- ja huhtikuun vaihteeseen, jolloin kohtuullisten lentojen tarjontakin heikkenee. Tätähän ei lentoyhtiöiden aspoissa luultavasti tiedetty, kun huhtikuun tilannetta olin aiemmin tiedustellut. Pitäisiköhän kirjoittaa asiasta joku tiedote noiden lentoyhtiöiden asiakasapalveluihin, että osaisivat kertoa sitten jollekkin muulle asiaa tiedustelevalle. Lomat oltiin alustavasti suunniteltu huhtikuulle, joten vaihtoehtoina oli jokin toinen kohde tuona aikana tai yrittää saada muuta majoitusta toiselle ajalle siitä huolimatta, että vapaata ei aiemmin ollut ollutkaan. Kohteen vaihto ei tuntunut houkuttelevalta, koska toista yhtä hyvää kohdetta rinnelennon opetteluun ei ollut juurikaan tarjolla. Tapio laittoi viestiä Marokkoon kontakteillemme, että järjestyisikö meille mitenkään tilaa. Meille saatiinkin järjestymään ajalle 14-28.3. huoneisto ja aamupala sekä myöhäinen päivällinen, kuten aiemmilla reissuilla meillä oli myös ollut. Liekö meitä varten putsattu joku nurkkaus jostain tallista? Tapio vanhana piirimyyjänä sai myös auton hankinnankin järjestymään meille samaan pakettiin, että ei tarvitse tehdä maksuja moneen eri suuntaan, vaan kaikki hoituu samalla. Sitten itte kukin töissä esimiehen juttusille, että ei vaiskaan se pääsiäinen, vaan nuo edellä mainitut päivät maaliskuussa. Lentämisen kannalta tuo huhtikuu olisi ollut parempi, mutta ei tuo maaliskuukaan huonoa ole. Viimeksi olimme reissussa myös maaliskuussa ja ellei aika kultaa muistoja, niin kaikkina päivinä oli lennettävää keliä. Tanska on muuten myös sellainen maa, että siellä voi lentää vuoden jokaisena päivänä, paitsi silloin, kun sinne tekee lentoreissun.

Tapion kooste vuoden 2017 reissun lentopaikoista.

Lippua ja lappua. Kun kaikki saivat vapaat järjestymään ja majapaikka oli selvä, niin tälle maalliskuun ajalle olikin helppoa saada lentoliput järjestymään. Tosin lippujen hinnat kipusivat yllätävän nopeaa lyhyenkin ajan sisällä. Pieni synkeä pilvi nousi reissun ylle, kun yksi seurueen jäsen joutui alkuun perumaan oman reissunsa, koska tuo maaliskuu ei näyttänytkään onnistuvan reissuun lähdölle. Aiemmin oli reissusta laitettu ilmoitus ESV:n varjoliitofoorumille, mutta reissua ei oltu kuitenkaan ajateltu suuremmin mainostaa. Nyt peruuntumisen myötä laitoimme kuitenkin ilmoituksia enemmän ja teimme vielä tiedusteluja tutuille, koska tilaa oli peruutuksen myötä ainakin yhdelle, liekö se tallin seimipaikka ollut? Kiinnostusta mukaan lähtöön oli, mutta aikaa varautua ei kauheasti ollut ja tämä haastoi reissuun lähtemisessä. Lisäksi nuo lentolippujen hinnat myös nousivat nopeasti, joka lisäsi myös reissun kustannuksia entisestään, mikäli pitkään lähtöä mietti. Alkuun reissun peruuttanut alkuperäisviisikon jäsen saikin järjestymään asiat niin, että pääsi lähtemään ainakin viikoksi ja toinen viikko jäi vielä auki toistaiseksi. Mukaan päätyi vielä yksi pilotti ja niimpä majapaikka oli täynnä. Nyt olikin liput hankittuna ja vuosiloma-anomuslaput täytettynä sekä hyväksyttynä.

Ensimmäisellä Marokon reissulla löytyi heti samalta penkkiriviltä norjalainen varjoliitopilotti.


Hattivattikisassa veikataan montako hattivattia on tien varrella tietyllä pätkää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti